NIEUWS

De toegevoegde waarde van FM in het onderwijs

'Leerprestaties zijn niet alleen afhankelijk van intelligente studenten en goed onderwijsleiderschap.'

Naar aanleiding van een artikel wat ik enige tijd geleden las, ben ik deze column gaan schrijven. Wij als School Facility zijn overtuigt van de toegevoegde waarde van Facility Management (FM) binnen het onderwijs, toch wordt het door beslissingsmakers regelmatig onderschat. In het artikel ‘Het zijn de kleine dingen die het doen’ van Herman Kok verduidelijkt hij de toegevoegde waarde van FM en wordt duidelijk waar bij veel onderwijsinstellingen ruimte is voor verbetering.

'Hoe kunnen scholen FM inzetten zodat het van toegevoegde waarde is aan de primaire onderwijs processen?'

FM en de invloed op leerprestaties
Het onderzoek van Kok bevestigd ons standpunt betreffende het belang van een goede facilitaire organisatie binnen het onderwijs. FM draagt positief bij aan de leerprestaties van de leerlingen. De leerprestaties zijn niet alleen afhankelijk van intelligente studenten en goed onderwijsleiderschap. Ook het facilitair ontwerp (kenmerken zoals inrichting, installaties en apparatuur) en facilitaire diensten spelen een rol. En wat blijkt? De waargenomen kwaliteit van reinheid, werkplekinrichting en schoolomvang zijn zeer zeker van invloed op het behalen van een beter studieresultaat. Dit lijkt tot de vraag; hoe kunnen scholen FM inzetten zodat het van toegevoegde waarde is aan de primaire onderwijs processen?

'Het probleem is dat veelal beslissingen over de omgeving onafhankelijk van het onderwijs en de gebruikersbehoefte worden genomen.'

Behoefte inventariseren
Het leerproces wordt beïnvloedt worden door de omgeving waarin het plaatsvindt. In tegenstelling tot grote architectonische aanpassingen, zit het vaak in de kleine dingen. Het probleem is dat veelal beslissingen over de omgeving onafhankelijk van het onderwijs en de gebruikersbehoefte worden genomen. Het is lastig om binnen een school de behoefte te inventariseren aangezien er vele verschillende groepen mensen aanwezig zijn, zoals leerlingen, docenten, assistenten en managers. Iedere groep heeft andere activiteiten en dus andere (primaire) behoeften.

“Het is onze missie om het facilitaire proces naadloos aan te laten sluiten op het onderwijsproces.”

Omgevingsaspecten en de kwaliteit van het onderwijs
Binnen de school beoordeelt iedereen de betekenis van het facilitair ontwerp anders. Het bestuur en de facility manager zijn meer bezig met de zichtbare aspecten, zoals huisvesting, inrichting en operationele zaken. Docenten daarentegen geven aan dat alle faciliteiten binnen de school bijdrage leveren aan de studieresultaten. Alleen vaak nemen het bestuur en de managers de beslissingen. 

Dus welke aspecten moeten worden meegenomen in het beslissingsproces?
1. Luisteren naar de behoeften van studenten en docenten
2. In kaart brengen van kritische onderwijsprocessen en de faciliteiten daarop afstemmen
3. Vertalen van strategische kwesties naar het facilitair ontwerp
4. Creëren van leefgemeenschappen afgestemd op ieders activiteit
5. Nemen van interventies in (kwaliteits)beleving

Wederom is aangetoond dat een goede facilitaire organisatie de kwaliteit van het onderwijs stimuleert. School Facility is gespecialiseerd in facilitaire dienstverlening binnen het onderwijs. Het is onze missie om het facilitaire proces naadloos aan te laten sluiten op het onderwijsproces.  

Heeft uw onderwijsinstelling behoefte aan een Facility manager die naast traditioneel Facility Management ook oog heeft voor de gebruikersbehoefte? Neem dan contact met ons op!